Home » 2015 » Στα σκαριά το πόρισμα της Επιτροπής Αλήθειας Δημοσίου Χρέους (Επίκαιρα, 6-13/5/2015)

Στα σκαριά το πόρισμα της Επιτροπής Αλήθειας Δημοσίου Χρέους (Επίκαιρα, 6-13/5/2015)

Κείμενο συμβολής

Για το παρόν και το μέλλον της Αριστεράς

Archives

erik-tousen-arxeiouΜε επιτυχία πραγματοποιήθηκαν οι εργασίες της δεύτερης συνάντησης των μελών της Επιτροπής Αλήθειας Δημόσιου Χρέους που ξεκίνησαν την Δευτέρα 4 Μαΐου και ολοκληρώθηκαν στις Τετάρτη 6 Μαΐου. Έναν σχεδόν μήνα μετά την πρώτη συνάντηση, η τωρινή συζήτηση αφιέρωσε τον περισσότερο χρόνο της, τις δύο πρώτες μέρες για την ακρίβεια, στην εξέταση των συστατικών μερών του ελληνικού χρέους (EFSF, διμερή δάνεια, ΔΝΤ, ΕΚΤ, ιδιώτες πιστωτές, κ.λπ.), στη βάση εισηγήσεων που είχαν προετοιμάσει τα μέλη της και σε άλλα θέματα όπως αυτά που άπτονται νομικών θεμάτων των μνημονίων και των δανειακών συμβάσεων, κ.α.

ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ ΒΑΤΙΚΙΩΤΗ

Μιλώντας ο βέλγος πολιτικός επιστήμονας και ειδικευμένος σε θέματα δημοσίου χρέους, Ερίκ Τουσέν, που έχει αναλάβει και τον επιστημονικό συντονισμό της Επιτροπής Αλήθειας στάθηκε στην μετάδοση του «ιού» του λογιστικού ελέγχου όπως στην περιφέρεια της Χώρας των Βάσκων, όπου το 2016 θα ξεκινήσει λογιστικός έλεγχος για να διερευνήσει τις συνθήκες σχηματισμού του χρέους, και στην Αργεντινή, όπου το Κογκρέσο πήρε μια αντίστοιχη απόφαση.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα ο Ε. Τουσέν τόνισε την σχετική ευκολία που παρουσιάζει το ελληνικό χρέος υπό την εξής έννοια: Τόσο την πενταετία 2005-2010, όσο και την επόμενη, επίμαχη πενταετία 2010-2015, οι όροι δανεισμού στην χώρα μας παρουσιάζουν μια εκπληκτική ομοιομορφία με τους ίδιους πρωταγωνιστές, τους ίδιους κανόνες, τους ίδιους νόμους και σε κάθε περίπτωση του πιστωτές όχι απλώς να ξέρουν πολύ καλά που θα κατευθυνθούν τα χρήματά τους, αλλά να θέτουν τους όρους και να αποφασίζουν πως και που θα δοθούν. Σε αυτό το πλαίσιο ο λογιστικός έλεγχος που θα αποδείξει ποιο μέρος του χρέους είναι απεχθές, παράνομο, μη νομιμοποιημένο κλπ, δεν θα δείξει μόνο ότι μπορεί να διαγραφεί. Ότι δηλαδή η ελληνική κυβέρνηση διαθέτει εκείνα τα επιχειρήματα που θα της επέτρεπαν να προχωρήσει σε παύση πληρωμών. Επίσης, θα βοηθήσει την δικαιοσύνη να προχωρήσει σε διώξεις, τη νομοθετική εξουσία να ψηφίσει νόμους ώστε να μην επαναληφθούν ανάλογες κρίσεις και, το σημαντικότερο, θα πάρουν ένα μάθημα οι πιστωτές καθώς θα αντιληφθούν ότι δεν μπορούν να δανείζουν αφειδώς, ξέροντας πως σε κάθε περίπτωση και με κάθε τίμημα, ακόμη δηλαδή και σε βάρος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θα πάρουν τελικά πίσω τα χρήματά τους. «Πρέπει να μάθουν ότι υπάρχει τίμημα για τις πράξεις τους», ανέφερε ο Ε. Τουσέν την Δευτέρα 4 Μαΐου, στην αίθουσα της γερουσίας στη Βουλή, όπου συνεδρίασε η Επιτροπή Αλήθειας.

Η πρόεδρος της Βουλής, Ζωή Κωνσταντοπούλου, διάβασε τους «όρους αναφοράς» υπό τους οποίους συγκροτείται η Επιτροπή Αλήθειας, όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται πως «τα μέλη της Επιτροπής δεν θα πάρουν κανενός είδους αποζημίωση για την εργασία τους». Με αφορμή μάλιστα την ευκαιρία δεν παρέλειψε να αναφέρει πόσο έχουν κοστίσει στον φορολογούμενο της Ελλάδας πλήθος άλλων συμβούλων που είχαν διορίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις, χωρίς ποτέ ωστόσο να απασχολήσουν τον Τύπο. Όπως για παράδειγμα οι νομικοί που είχαν προσληφθεί για την Ζίμενς με ωρομίσθιο 500 ευρώ την ώρα και κόστισαν 1 εκ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο, μόνο και μόνο για να απαλλάξουν την διεφθαρμένη γερμανική εταιρεία από τις κατηγορίες που αντιμετώπιζε και να μπορεί ανενόχλητη να επιδεικνύει τα διαπιστευτήρια διαφάνειας. Εξ ίσου σκανδαλώδη είναι τα ποσά που έχουν λάβει οι κάθε λογής σύμβουλοι ιδιωτικοποιήσεων. Για παράδειγμα, η ετήσια έκθεση για το 2014 του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που εκδόθηκε πρόσφατα αναφέρει ότι όλη την περσινή χρονιά τα έξοδα συμβούλων για τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και λοιπών συναλλαγών των 4 συστημικών τραπεζών που καταβλήθηκαν από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ανήλθαν σε 14,5 εκ. ευρώ (έναντι 8,5 εκ. για το 2013). Και επ’ αυτού όμως επικράτησε σιωπή κι ας ξοδεύτηκαν 6 εκ. ευρώ επιπλέον…

Στους «όρους αναφοράς» τονίζεται πως «ο συνολικός σκοπός του λογιστικού ελέγχου που θα πραγματοποιηθεί από την Επιτροπή Αλήθειας Δημοσίου Χρέους είναι να εξετάσει τη φύση και την έκταση του δημόσιου χρέους της χώρας όπως επίσης και τις διαδικασίες που σχετίζονται με τις συμφωνίες ή/και την συσσώρευση του χρέους και τις επιπτώσεις των περικοπών ή των αλλαγών στην παροχή δημόσιων υπηρεσιών, προγραμμάτων και βοηθημάτων στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ευημερία όλων των ανθρώπων που ζουν στην Ελλάδα προκειμένου να διαπιστώσουν ποιο μέρος μπορεί να προσδιοριστεί ως μη νομιμοποιημένο, παράνομο, απεχθές ή μη βιώσιμο».

Τον Ιούνιο το προκαταρκτικό πόρισμα

Κοινή συμφωνία και των 30 περίπου μελών της Επιτροπής Αλήθειας από την Ελλάδα και το εξωτερικό (Γαλλία, Ισπανία, Βέλγιο, Νορβηγία, Αγγλία, Κύπρος, Ισημερινός) που παραβρέθηκαν στις συζητήσεις ήταν η ανάγκη έκδοσης εντός του Ιουνίου ενός προκαταρκτικού πορίσματος το οποίο να συγκεντρώνει τα μέχρι σήμερα ευρήματα της συζήτησης. Η ανάγκη δημοσιοποίησης του πορίσματος πηγάζει από την ταχύτητα των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους δανειστές και την ισχυρή πιθανότητα πολύ γρήγορα να υπογραφεί μια επώδυνη συμφωνία.

Το πόρισμα, με βάση τις συζητήσεις που γίνονται στο εσωτερικό της Επιτροπής Αλήθειας, θα ξεκινάει παρουσιάζοντας την σύνθεση του ελληνικού δημόσιου χρέους κατά πιστωτή. Για κάθε πιστωτή θα δημιουργηθεί ένα πλήρες προφίλ που θα περιλαμβάνει: το σύνολο των δανείων και τις μέρες των δόσεων, τους όρους των δανείων (ονομαστικό ή σταθερό επιτόκιο, επίπεδο επιτοκίου και λήξη), πολιτικοί όροι υπό τους οποίους χορηγήθηκαν τα δάνεια, αλλαγές στις αρχικές συνθήκες, πρόγραμμα αποπληρωμών τόκων και επιτοκίων και που χρησιμοποιήθηκαν τα δάνεια αυτά. Στο δεύτερο κεφάλαιο θα εξετάζεται το κάθε είδος χρέος: δάνεια (διμερή, EFSF, ΔΝΤ), ομόλογα (μη αναδιαρθρωμένα, κατά νόμισμα, λήξη, επιτόκιο, γεωγραφική κατανομή) και βραχυχρόνια έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου (κατά ημερομηνία έκδοσης, ύψος επιτοκίου, σχέδιο αποπληρωμής, κ.α.). Στο τρίτο κεφάλαιο θα γίνει μια αξιολόγηση των χρεών σε σχέση με την βιωσιμότητα, την παρανομία, τη μη νομιμοποίηση και τον απεχθή χαρακτήρα τους. Για παράδειγμα, θα διερευνηθούν οι συνθήκες υπό τις οποίες υπογράφηκαν τα Μνημόνια τον Μάιο του 2010 και τον Φεβρουάριο του 2012 και οι επιπτώσεις των μέτρων λιτότητας στα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα του πληθυσμού της Ελλάδας. Στο τέταρτο κεφάλαιο η μακροοικονομική ομάδα θα αναλύσει τη βιωσιμότητα του χρέους σε σχέση με την ικανότητα αποπληρωμής. Στο πέμπτο κεφάλαιο θα εξεταστούν οι συνθήκες υπό τις οποίες αυξήθηκε το χρέος πριν την έλευση της Τρόικας, από το 1990 ως το 2010. Ειδικότερα θα εξεταστεί κατά πόσο εκείνο το χρέος ήταν αποτέλεσμα παρατυπιών ή διαφθοράς. Στο έκτο και τελευταίο κεφάλαιο θα υπάρχουν επιχειρήματα υπέρ της διαγραφής του χρέους, ενώ στο τέλος του πορίσματος θα δημοσιευθεί ένα ολόκληρο κεφάλαιο με τίτλο «Νομικές πλευρές των μονομερών δράσεων» που θα αφορά ειδικά την Ελλάδα.

Και μένει να δούμε πως θα αξιοποιηθεί αυτή η πολύτιμη δουλειά…

Advertisements

2 Comments

  1. ELENI SPANOPOULOU says:

    Εξαιρετικό! Ευχαριστώ που με ενημερώνεις!
    Πάντα όμως όλοι ….λησμονούν το κούρεμα, λόγω μνημονίου, του Κοινού
    Ασφαλιστικού Κεφαλαίου από την ΤτΕ.
    Έπρεπε να κουρευτούν; Ηταν σε οομολόγα τα αποθεματικά των Ασφαλιστικών
    Φορέων; Θα το ερευνήσει κανείς αυτο;
    Φιλικά και συναδελφικά πάντα
    Ελένη

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: